- Donderdag kwam een aantal grote Nederlandse bedrijven met de jaarcijfers naar buiten.
- Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM leed een miljardenverlies in 2021.
- Winkelketen Coolblue groeide onder meer in Duitsland en zette een recordomzet neer.
- Lees ook: Overnamemarkt MKB terug op pre-Covid niveau: meer deals boven de €5 miljoen
Een reeks bekende Nederlandse bedrijven kwam donderdag met de jaarcijfers naar buiten. Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft nog flink last van de coronacrisis en zetten over 2021 een miljardenverlies in de boeken. Verzekeraar NN zag een flinke stijging van de winst in de tweede helft van het jaar.
Winkelketen Coolblue deed ook goede zaken in 2021: de omzet steeg naar een recordniveau van 2,3 miljard euro.
Beleggers zetten het aandeel Air France-KLM donderdag 5 procent lager na de publicatie van de cijfers. Verzekeraar NN Group leverde 0,8 procent in op de beurs.
Coolblue blies onlangs een eerder aangekondigde beursgang af en zei donderdag niets over een nieuwe tijdsplanning.
Air France-KLM: miljardenverlies door beperkt reisverkeer
Air France-KLM heeft ook het tweede coronajaar met een miljardenverlies afgesloten, al was er gedurende het jaar sprake van herstel. De Frans-Nederlandse luchtvaartonderneming kwam onder de streep uit op een verlies van krap 3,3 miljard euro.
Vooral in de eerste helft van het jaar kampte het bedrijf met de beperkingen die onder andere in Nederland en Frankrijk golden. In de loop van het jaar toonde AF-KLM herstel. Daarbij was het verlies in het slotkwartaal nog maar 127 miljoen euro. Dat was in dezelfde periode een jaar eerder nog een min van dik 1 miljard euro.
Financieel directeur Steven Zaat van Air France-KLM benadrukt in een toelichting dat het slotkwartaal van het jaar het beste van het jaar was, ondanks de impact van de omikronvariant van het coronavirus. Daarbij profiteerde Air France-KLM vooral ook van de opening van de grenzen door de Verenigde Staten.
De lange vluchten zijn voor de luchtvaartcombinatie van groot belang voor de winstgevendheid. Wel merkte het concern dat omikron het herstel enigszins remde. Dat was vooral te merken op korte en middellange vluchten. Verder werd ook in januari een aantal vluchten geschrapt vanwege het virus, ook door een hoog ziekteverzuim.
De omzet van Air France-KLM kwam over heel 2021 uit op 14,3 miljard euro. Dat was bijna 30 procent meer dan in het eerste coronajaar 2020. In het slotkwartaal lagen de opbrengsten op 4,8 miljard euro, wat ruim een verdubbeling betekende ten opzichte van de laatste maanden van 2020. Evengoed bleven de opbrengsten nog achter bij die van 2019 toen in het slotkwartaal 6,6 miljard euro werd omgezet. Zaat benadrukt verder dat het concern de uitstaande schulden bij de Nederlandse en Franse staat zo snel als mogelijk wil afbetalen.
KLM sloot 2021 af met een operationeel verlies van 227 miljoen euro. Dat betekende een stevige verbetering ten opzichte van het operationele tekort van dik 1,1 miljard euro een jaar eerder. In het slotkwartaal van 2021 was dit resultaat van KLM 127 miljoen euro positief, na een ook al licht positief derde kwartaal.
De opleving kwam mede door de heropening van de grenzen in de Verenigde Staten. Topman Pieter Elbers ziet ook dat in belangrijke bestemmingen in Azië het sentiment ten goede aan het keren is. Dat gebeurt onder andere in Singapore en Zuid-Korea. "Het is ook positief dat de kleurcoderingen in Nederland op geel gaan en dat de quarantaineverplichting is opgeheven. De volgende stap richting herstel is dat de PCR-testverplichting voor gevaccineerde reizigers die van buiten de EU naar Nederland reizen, wordt opgeheven", aldus Elbers.
Al met al zal er volgens Elbers in 2022 "normalisatie" plaatsvinden. "We hebben twee ongelooflijke crisisjaren achter de rug. 2020 was daarbij heel slecht. 2021 best goed gegeven de omstandigheden. Het herstel zet zich voort", aldus de topman.
De KLM-topman maakte eerder bekend per volgend jaar niet op te gaan voor een derde termijn als topman van KLM. Over zijn opvolging wil de KLM-baas niet te veel kwijt. "De beslissing is tijdig genomen zodat het opvolgingsproces zorgvuldig kan worden uitgevoerd. Maar ik wil niet speculeren." Van Elbers is bekend dat hij pal stond voor de Nederlandse belangen binnen moederbedrijf Air France-KLM. Dat zou wel eens frictie hebben gegeven op het hoofdkantoor van het moederbedrijf in Parijs.
NN Group: meer vraag naar producten voor aanvullend pensioen
NN Group, bekend van onder meer Nationale-Nederlanden, zag in 2021 de nettowinst in de tweede jaarhelft met ruim 41 procent stijgen tot bijna 1,9 miljard euro. Ook kondigde de verzekeraar nieuwe programma's voor de inkoop van eigen aandelen aan voor een totaal bedrag van 1 miljard euro.
Volgens topman David Knibbe heeft de coronacrisis er mede voor gezorgd dat huishoudens zich bewuster zijn geworden van de verschillende risico's waar ze zich tegen willen verzekeren. Door de pandemie stijgen de ziekte- en arbeidsongeschiktheidscijfers.
Ook de klimaatverandering werkt volgens de topman door in het dagelijks leven van mensen. Door deze ontwikkelingen nam het bewustzijn van risico's en kwetsbaarheid toe, met een grotere vraag naar inkomensproducten tot gevolg. Die vraag droeg bij aan de aanzienlijke stijging van de nieuwe productie bij NN Group gedurende het jaar.
Alle bedrijfsonderdelen deden het volgens de topman beter dan een jaar geleden, met sterke resultaten bij het Nederlandse schade- en inkomensbedrijf, ondanks de uitkeringen na de overstromingen in juli, en een hogere omzet in Japan. "Al met al zijn we goed op weg om onze financiële en niet financiële doelstellingen voor 2023 te halen", aldus de topman.
Coolblue: recordomzet mede door groei in Duitsland
Elektronicawebwinkel Coolblue heeft vorig jaar een recordomzet geboekt. Dat komt onder meer door investeringen in Duitsland, waar het bedrijf sterk is gegroeid. Ook is Coolblue begin vorig jaar gestart met het verkopen van stroom en gas.
Daarvoor nam het energieleverancier ServiceHouse over. Inmiddels heeft Coolblue Energie meer dan 64.000 Nederlandse klanten. Het bedrijf mikt dit jaar op een groei naar 100.000 klanten.
Coolblue heeft in 2021 zes nieuwe winkels geopend waaronder de eerste in Duitsland, in Düsseldorf. Een jaar eerder werd de webwinkel gestart in het land. "In Duitsland gaan we door, met groeien en investeren", zegt topman Pieter Zwart daarover in een toelichting. Zo wordt dit jaar in Essen een winkel geopend.
De webwinkel boekte in 2021 een omzet van 2,3 miljard euro. Dat was een jaar eerder nog 2 miljard euro. De winst voor aftrek van onder meer belastingen daalde wel naar 91 miljoen euro, tegen 114 miljoen euro in 2020.
Coolblue zegt niets over eventuele nieuwe plannen voor een beursgang. Half oktober blies het bedrijf een geplande gang naar de beurs in Amsterdam nog af vanwege onzekerheid op de financiële markten. Daarbij zouden nieuwe aandelen worden uitgegeven om verdere groei te financieren. Het was de bedoeling dat daarmee 150 miljoen euro zou worden opgehaald.